Znalezione w sieci :) a właściwie konkretniej , tu na salonie...................z JEDNEJ STRONY SKRÓCONA WERSJA, Z DRUGIEJ DODANE, BO ZNALEZIONE W SIECI TANKI.
Pierwszy polski zbiór wierszy typu tanka
W recenzjach z poprzednich publikacji Kamili Kampy zwracałem uwagę na jej skłonności do wymyślania neologizmów. Proszę zauważyć; "kancjonarz", a nie znany leksykografii "kancjonał ""czyli zbiór pieśni religijnych i śpiewów liturgicznych. Etymologicznie oba słowa pochodzą od łacińskiego canticum czyli pieśń. Tanka, to krótka pieśń, trzydziestojednosylabowy wiersz japoński. Neologizm kancjonarz zda się sugerować, że jest to zbiór krótkich pieśni nie mających jednak nic wspólnego z liturgią chrześcijańską o czym jednoznacznie rozstrzyga zawarty w tytule przymiotnik. Sam tytuł wskazuje na dwa kręgi kulturowe; romański, a więc europejski , oraz japoński, co stanowi swoisty oksymoron kulturowy. Podobnie jak tuwimowska"Biblia cygańska " czy garcialorkowskie " Romancero gitano ". W pierwszym przypadku wiadomo, że nie chodzi o Pismo Święte w którymś z dialektów romskich ale o fundamentalne dziełko o tematyce cyga ńskiej. W drugim- zbiór klasycznych hiszpańskich utworów liryczno - epickich o Rekonkwiście, metaforycznie zostaje " przypisany " andaluzyjskim Cyganom. Czy zbiór krótkich pieśni Kamili Kampy jest pastiszem? Jeśli tak, to czego? Trudno uznać za pastisz kilkadziesiąt wierszy z gatnku, który rozwijał się przez 1300 lat, przechodził różne koleje losu i miewał rozmaite konkretyzacje. Takie " hurtowe " pastisze nie istnieją. Kamila Kampa zapożyczyła tylko obcą formę wersyfikacyjną i problematykę tego gatunku literackiego . . Poeci z elektronicznej wioski świataczęsto sięgają po obce kulturowo formy. Współczesność, to nie tylko lepsza komunikacja, ale również większa płynność i wzajemne przenikanie się różnych kultur. Jak już wspomniałem japońska tanka, podobnie jak wywodzące się z niej haiku stała się gatunkiem uniwersalnym. Zostały jednak zachowane podstawy ideowo - tematyczne krótkiej pieśni, utworu o miłości lub pięknie Natury. Niekiedy łączącego oba tematy. Zapewne w rozwoju historycznym tematy były rozmaite. Nie japoniście trudno stwierdzić, jak wygląda wzorzec czyli współczesna tanka. Ile rzeczywiście wniosła do niej Michi Tawara (ur.1962 ). Czy tylko współczesny język? A może również nową obyczajowość,wrażliwość i sposób postrzegania świata?...
W miniaturach Kamili Kampy bez trudu odnajdziemy tradycyjną tematykę tanki.Z ledwo dostrzegalnym przechyłem w stronę Natury,pojmowanej dość panteistycznie. Jest także przekaz emocji wywołanych nieobecnością Ukochanego. Ta postać to raczej figura "poetycka" niż realny bohater. Czyli pełna konwencjonalizacja w duchu klasyki gatunku. Więcej, zapewne. powiedziałaby nam analiza topoji czy rekwizytów stosowanych w wierszach. aaodnotowuję,więc; "most snów " czy "pragnień" albo " marzeń " reprezentujący aktywność podmiotu lirycznego. Jest wszechobecna tęsknota czyli kobiecy element tanki ,który tak nie podobał się nowożytnemu krytykowi Masaoce. Stosunkowo mało jest refleksji filozoficznej podobno silnie reprezentowanej w miniaturkach z antologii „Dziesięćtysięcy liści”.
Rekwizytornia wierszy Kamili Kampy z całą pewnością jest polska; "halny","redyk" "pleszki "" Wrażliwość "peelki ", to wrażliwość kobiety współczesnej l włożona w kostium konwencji artystycznej. Wyjściem z tej konwencji byłyby następne tomy trzydziestojedno sylabowca akceptujące starą formę i poszukujące nowych treści.
Floryda
całośc tu : http://obok.literatury.salon24.pl/488418,poslow ie-do-pierwszego-polskiego-zbioru-wierszy-typu-tanka
Parę tank Kamili kampy z tomiku " Kancjonrz japoński":
Pieśń 1
wiosenna trawa
z żółtym rozkwitem pleszków
pomiędzy źdźbłami
i jabłoń tam nabrzmiała
biało - różowym kwieciem
Pieśń 3
burzowe chmury
skryły świetliste punkty
wiatr strząsa liście
niepokój kradnie mój sen
zamieniając noc na świt
Pieśń 57
zieleń uśpiona
w dereniowych gałęziach
marząca sennie
o metalicznym słońcu
co złotem nasyca mgłę
Pieśń 56
skrzydlaty balet
nad błoniami urzeka
motyle flirty
to rozedrgane mgnienia
trwające tylko chwilę
Pieśń 46
zimowy pejzaż
zamknął w sobie śnieżnymi
skrzydłami mój czas
płatek usiadł na rzęsie
na chwilę - jak podróżny
Pieśń 41
mój cień samotny
przyczepiony do somy
trwa bardzo wiernie
dlaczego tylko jeden ?
spytałam księżyc nocą
Pieśń 5
niedługo jesień
pozłoci liście klonu
a świerszcze zasną
policzę szron we włosach
kolejnej białej zimy
Kamila Kampa